(re)Konstrakta “moderne” Srbije
Da li danas pobeda na Evrosongu išta znači u muzičkom smislu, ima li zaista neku težinu, lansira li karijere pobednika u statosferu i da li je peto mesto pažnje vredan uspeh procenite sami...
Tek, za mene je, u ovoj našoj "muzičkoj" svakodnevici,
apsolutno nestvarna činjenica da je Konstrakta s numerom In corpore sano uopšte postala predstavnica Srbije na Pesmi
evrovizije, pored tamo neke ultrafavorizovane klonirane matrice Sare Jo ili,
sačuvaj me bože, Ace Lukasa... jer to je, budimo realni i iskreni prema sebi,
daleko više današnja Srbija nego što je to Konstrakta.
Mi sad možemo da budemo, a i jako treba da budemo, veoma ponosni
na sebe što nas je u Torinu predstavljao neko ko je mnogo ispred svog vremena i
podneblja odakle dolazi... dakle, neko ko nas uopšte ne predstavlja, bar ne
takvima kakvi zapravo, nažalost, zaista jesmo.
Jer ovo je isto kao da smo na vašar srednjovekovnih viteških mačeva i turskih jatagana poslali džedajsku svetlosnu sablju Luka Skajvokera, ali bukvalno!
Mnogi među nama su In
corpore sano počeli da kapiraju tek na neko treće, peto, sedamnaesto...
slušanje; a ima ih dosta koji i dalje nisu i možda tek hoće u danima ili
godinama koje dolaze, a možda i nikad neće, nebitno. Mnogi koji danas zdušno
navijaju za Konstraktu su do tog zaključka došli tek kada se oko nje podigao
neviđeni hype i kada su se silni stručnjaci podigli da do tančina objasne sve
detalje njene muzike, "zagonetnog" teksta i provokativnog scenskog
nastupa; da je porede sa Marinom Abramović i govore da je ona srpska Lady Gaga.
I nije me sramota da iskreno priznam da sam, na neki način, i
sam među njima. Jesam već na prvu loptu osetio snažan potencijal Konstraktinog
nastupa i ostalo ozbiljno zaintrigiranim viđenim, ali sam u slojeve svega toga
postepeno pronikao tek naknadno; donekle samostalno, a odnekle slušajući
pametnije od sebe i, na kraju krajeva, one koji govore latinski jezik. I opet,
nije sramota priznati to.
Strogo muzički posmatrano, bilo je na ovogodišnjem Evrosongu i boljih
i melodičnijih pesama i vizuelno spektakularnijih i zahtevnijih scenskih
nastupa; mada su njihove poruke većinom bile na isti kalup usiljene političke
korektnosti današnjice. Realno, sem pojedinih veoma efektnih deonica, In corpore sano i ceo Konstraktin triptih
nisu neka fantastična muzika koju ćete godinama rado pevušiti kad god vam se
ukaže prilika. Ne, to je umetnički performans ili "angažovana pesma",
da se pomalo arhaično izrazim, gde su svaka reč i svaki pokret na sceni
podjednako bitan deo višeslojne celine i u sebi nose jasnu ili skrivenu poruku.
A sve zajedno duboka društveno-politička poruka i vapaj za rešenjem nama ovakvima
nerešivog problema javnog zdravlja u siromašnoj, nedovoljno obrazovanoj,
ozbiljno sujevernoj, lakovernoj i duboko korumpiranoj zemlji, osuđenoj na večno
lutanje između istoka i zapada i, daleko bitnije, između onoga što deklarativno
žarko želi i nespremnosti da načini ozbiljne korake i “žrtve” u pravcu ispunjenja
te želje...
I da jedna upravo tako opisana zemlja za svog predstavnika
izabere upravo takvu pesmu?! Ne, to je apsolutno istorijski nestvaran događaj,
u startu ravan pobedi sam po sebi! Pobedi, pa makar i samo na trenutak, pre
svega nad samima sobom; skok u nepoznato s tek nejasnim predosećajem da možda
ipak možemo drugačije i bolje od ovoga... Da nešto tako progresivno kao što je In corpore sano istovremeno postane
simpatično i tinejdžerima i penzionerima, da jednako uđe u uho i univerzitetskom
profesoru i medicinskoj sestri i automehaničaru i fudbaleru i devojčici koja se
upravo prvi put razočarala u ljubav?! Neverovatno… Da na glasanje pozivaju čak
i popovi i da se svi danima ložimo kako u Torinu na keca pobeđujemo i da će
dogodine Evrosong biti organizovan ne samo u Srbiji, nego ni manje ni više nego
u sada već znamenitom Glibovcu; opskurnom selu čije ime više zvuči kao neslana
šala nego stvarno mesto na mapi gde žive ljudi, ali i to puno govori o nama…
I da se taj hype tako svetlosnom brzinom prelije na ceo region i
to, ako zanemarimo sitne provokacije koje su, da ne grešimo dušu, prvo došle iz
same Srbije i krugova onih koji su na domaćem izboru predstavnika propustili
avion za Torino, da ukupna emocija bude toliko prevladavajuće pozitivna da na
svom vrhuncu pređe u žaljenje komšija što i sami nemaju ništa slično
Konstrakti, niti žirijskog sluha da nešto tako hrabro drugačije odaberu za svog
predstavnika. A potom i na publiku širom Evrope koja je, internet je čudo,
zaintrigirano otkrivala šifrovanu poruku pesme na dva njima podjednako “mrtva”
i nepoznata jezika – srpskom i latinskom. Malo li je samo to kao uspeh?
A kad već pomenuh žiri, recimo samo da se Konstraktin put tu
završio onako kako je i počeo i da bi se ovogodišnja predsednica domaćeg izbora
evrovizijske pesme Neda Ukraden, koja će ostati upamćena i po tome što je za In corpore sano dala 0 (NULA) bodova,
bez problema uklopila u veliku većinu evropskih žirija koji su nas, potpuno
šokirane, ostavili bez ijednog poena. Pritom zaista kapa dole žiriju u
Hrvatskoj i Crnoj Gori, koji su nas jedini počastili s maksimalnih 12 bodova,
pogotovo ako znamo da su u pitanju susjedi s kojima gotovo na dnevnoj bazi
imamo često potpuno nepotrebne političke trzavice zbog usijanih glava na obe
strane; te Severnoj Makedoniji, koja nam je dodelila dragocenih 10 poena.
Verovatno bi na istom talasu bili i Bosanci, ali avaj, oni su diskvalifikovani
sa takmičenja zbog neplaćanja obaveza prema organizatorima…
Ali čak je i nama tek povremenim i površnim pratiocima Pesme
evrovizije odavno jasno da su glasovi žirija i glasovi publike ko nokat i meso,
ali na dve potpuno različite životinje koje se nikada u životu nisu srele, niti
će se sresti. I to često ogromno nesaglasje između mišljenja “muzičkih
stručnjaka” i mišljenja (ne)običnog naroda s dovoljnim brojem različitih
mobilnih telefona i kredita na njima čitav koncept Evrosonga odavno dovodi do
ivice čiste sadomazohističke perverzije.
Izbor za najbolju pesmu Evrope (i Australije?!) odavno je više
politička poruka nego muzičko takmičenje. Uostalom, bili smo i sami u epicentru
tog manifesta kada je pred sam raspad SFRJ potpuno neubedljivo pobedio naš
smešni pesmičurak Rock me baby hrvatske grupe Riva, verovatno kao jedan od
poslednjih indirektnih pokušaja Evrope da nam poruči da se urazumimo na vreme i
ne pravimo gluposti posle kojih više nema nazad. A bivša Juga je zauzvrat
uspela da se pocepa već oko izbora songa za svoje domaćinstvo, te nas je u
Zagrebu predstavljala dosta kontroverzno izabrana Tajči; što je posredno možda
i dodatno ubrzalo proces dezintegracije zemlje, koji je tada već malo ko
iskreno želeo da spreči… Zato i nije nimalo neobično što je ove godine
Ukrajina, s obzirom na aktuelni tragični rat u toj zemlji, od samog starta
važila za apsolutnog favorite u kojem smo videli najveću pretnju za Konstraktu;
što se na kraju i obistinilo. Ipak, bilo je za očekivati da će se žiriji mnogo
većeg broja evrpskih zemalja deklarativno odrediti za Ukrajinu, što je ipak
izostalo ili je ovaj put makar učinjeno nešto suptilnije, dajući Ukrajincima
makar dobar temelj pred glasanje publike. Ali nemojte misliti da je Srbija išta
bolja i manje promišljena, jer je i žiri u Beogradu maksimalnih 12 poena sasvim
providno dao Azerbejdžanu, čija nafta ubrzano dobija na vrednosti usred aktelne
energetske krize…
Žiri nas je osakatio ali nas je publika prepoznala i njeni
glasovi su Konstraktu podigli na vrh, pa makar i samo na nekoliko dugih minuta,
dok nisu sabrani i saopšteni konačni glasovi za Ukrajince, koji su dobili duplo
više od bilo koga drugog. Pesma ko pesma benda Kalush nije rđava ali nije ni
ništa epohalno novo, nego samo već toliko puta prežvakani “etno-rep” svež
koliko i bostan u novembru. Međutim, ma šta ko mislio o uzrocima sukoba u
Ukrajini, njegove razmere i ratna stradanja običnih civila su preveliki i
danonoćno medijski eksploatisani da bi bili zanemareni u empatiji glasača. A
uveliko kruži i biser crnog humora da je glasanju za Ukrajinu išlo ruku i to
što trenutno imaju možda i najveću dijasporu u Evropi. OK, uopšte nije smešno,
znam…
I tako, propuštena je još jedna šansa da Evrosong dovedemo u
Srbiju, šansa kakvu odavno nismo imali i kakvu, veoma verovatno, nećemo uskoro
ponovo imati. A samim tim i da predsednik Aleksandar Vučić dogodine izjavi kako
je ovo PRVI PUT U ISTORIJI da je Srbija domaćin Pesme evrovizije, da je teško i
da nas očekuju sve gori dani, ali eto, uspeli smo… i da će nam kroz godinu-dve,
najviše tri sigurno biti bolje… Eh, za to bi vredelo živeti…
Pa ipak, makar nas je na momenat spojilo nespojivo – Konstrakta
za sve, svi uz Konstraktu i to je nešto što će teško ikome brzo opet poći za
rukom, pogotovo s takvom skromnom i nenametljivom lakoćom. Uostalom, tome u prilog govore
i glasovi publike koji su iz Beograda poslati u Torino jer smo najviše glasova
dali “Rokerima s Moldavu” i solidno bodovali i Ukrajinu, dakle dve pesmice nama
toliko prijemčivog etno melosa, koje savršeno jasno asociraju na uobičajeni
repertoar ovdašnjih svadbi i proslava.
Ergo, moderna Srbija se možda na trenutak reKonstrakta-ovala,
poslavši u Evropu predstavnika koji nas ne predstavljama onakvima kakvi
istinski jesmo, ali se još brže vratila na fabrička podešavanja…
Bezbrojni ovdašnji Ace Lukasi mogu da odahnu i proslave, ako već
nisu, uz Moldavce, dabome…
Alexa Grubeša
Comments
Post a Comment
Vaše mišljenje i potencijalna diskusija čitalaca je dragoceno za što bolje razvijanje zadate teme i ukazivanje na aspekte koji su u prvi mah možda promakli autoru...
Naravno, pristojnost i kulturno ophođenje prema drugima u komentarima se, nadam se, podrazumeva...